- :: شهرداری سوسنگرد :: - https://susangerd.ir -

مهندس عوده زاده بنمایندگی از شهرداران در همایش شهرداران استان سخنرانی کرد

این همایش با حضور معاون عمرانی استاندار خوزستان آقای احمد سیاحی و مهندس غراوی معاون فنی مهندسی و عضو هیات مدیره شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید در کشور آقای عباس حیادر رئیس محترم شورای شهر سوسنگرد برگزار شد. مهندس غراوی به عنوان مشاور استاندار خوزستان در امور شهری و شهرسازی به سوالات شهرداران در حوزه های شهری و مسایل حقوقی شهرداران پاسخ داد. در این همایش مهندس عوده زاده بنمایندگی از شهرداران افزود: اقلیم خوزستان طوری طراحی شده است که حکمت پروردگار متعال آب، خاک و آفتاب را عناصر اصلی آن قرارداده سبب شده است این سه عنصر، ساکنین این جلگه سبز را به سمت کشاورزی و دامپروری سوق دهند. بطوریکه علم موروثی و فنی مردم در مزارع و صحرا ها است و هنر را در خارج از شهر هزینه می کنند. بطوریکه مردم قریب به اتفاق شهرهای استان کشاورزند و این سبب شده است که شهرهای ما شهرهای خوابگاهی بوده، سرمایه در صحرا، استراحت در شهر. بنابراین شهرهای ما مولد نبوده و واحدهای تولیدی خیلی به ندرت در آنها یافت می شود. کنترل و نگهداشتن چنین شهرهای با درآمدهای ناپایدار شهری کاری طاقت فرسا و سخت است ولی خداوند عزوجل نفت را به این جلگه اهدا کرده که اگر فقط عوارض آلایندگی و مالیات برارزش افزوده ناشی از شرکت های نفتی در استان پرداخت شود می تواند استان را به یکی از مناطق جذاب و سرسبز خاورمیانه تبدیل کند یعنی عوارضی که مودیان بزرگ در تهران بزرگ پرداخت می کنند. برای نمونه تملک املاک واقع در طرح احداث یک تونل در شهر تهران بایستی شهری به اندازه سوسنگرد تملک شود، درحالیکه شهرهای ما از اصلاح هندسی یک میدان در رنجند. ریزگردها، هوای شرجی، انواع آسمها و آلودگی های زیست محیطی نصیب من و مردم استانم است و پارک 700 هکتاری در تهران احداث می شود با پول عوارض آلیندگی و مالیات بر ارزش افزوده خوزستان توسط شرکت های نفتی در استان وصول میشود به اندازه این خودکار است درحالیکه حق قانونی مردم از این شرکت ها به اندازه حجم این سالن است. اختلاف فاحش است آقای دکتر مقتدایی، بزرگترین و مهمترین کاری که حضرتعالی در طول خدمت خود با توجه به قدرت و نفوذ سیاسی و اداری می توانید انجام دهید شکستن شاخهای این غول نفت است. وی گفت: مدیریت شهری 1392 با قانون 1334 : قانون مدیریت محلی و قانون شهرداریها به مثابه فرد سکته کرده ایست که قسمتی از بدنش از حرکت افتاده بطوریکه هرکس به فراخور قدرتش هرچه میخواهد می کند. نزدیک پنجاه درصد از وظایف ذاتی شهرداری را دولت به خود واگذار کرده است و کاهش تصدی گری دولت در بدنه شهرداری برخلاف فرایند مردم سالاری است. بطوریکه بسیاری از وزارت خانه ها در مقابل واگذاری اختیارات به شهرداریها مقاومت می کنند تا به امروز متأسفانه با توجه به نسبت جمعیت شهری که نزدیک به 70 درصد کل جمعیت است، هیچ اراده ای برای اجرای مدیریت واحد شهری دیده نمی شود. تعارض بین طرح های قدیم و جدید یعنی افق طرح قدیم تمام شده و ده سال گذشته از عمر است و طرح جدید هنوز هم هنوز ابلاغ رسمی شده است بطوریکه ابلاغ اداره زاه وشهرسازی نیز به بن بست رسیده و از اداره کل حقوقی وزارت مطبوع استعلام کرده که جوابی دریافت نشده است. شهرداری ها هم با تقاضا های متعدد مردم دست به گریبان هستند. جناب آقای استاندار همکاری فرمائید این چالش بنوعی حل و فصل شود.سهم شهرداری ها از قانون هدفمند کردن یارانه ها و افزایش نرخ حامل های انرژی که قسمتی برای عمران شهری استفاده می شود به کجا رسیده است. جهت تامین منابع پایدار شهرداری ها که در قانون 5 ساله پنجم، وزارت کشور را مکلف کرده سیاست گذاری ها در این راستا به کجا ریسده است. تامین اعتبار بخشودگی ها و معافیت هایی که شهرداری ها طبق قانون پنج ساله و قانون بودجه انجام می دهند به جایی نرسیده است. پیشنهاد می شود جهت اصلاح ساختار شهرداریها:

1-  ارتقای مهارتها و تخصص کارکنان شهرداریها در اولویت باشد.

2- راه اند ازی  دانشگاه علمی کاربردی ویژه رشته های مختلف مرتبط با شهرداریها صورت گیرد.

3- تشکیل صندوق ویژه مشترک شهرداریها یا بانک شهرداریها

4- تلاش درجهت تشکیل اتحادیه شهرداریها که در سال 59 منحل شده است، همانند تمام نقاط دنیا اجرا شود.

5- باتوجه به اینکه شهرداری یک دستگاه خدماتی است ترتیبی اتخاذ گردد که هزینه ها و نیازمندیهایی چون سوخت، آب و برق ارزان تر محاسبه شوند.

6- برون سپاری وظایف شهرداری و واگذاری به بخش خصوصی.

hamayesh04 [1] hamayesh03 [2] hamayesh02 [3] hamayesh01 [4]